Kolejny blog o wargamingu wystartował. Ten akurat poświęcony figurkom, malowaniu i graniu w skali 10mm, niezbyt popularnej, ale mojej ulubionej. W miarę czasu będę się starał zamieszczać zdjęcia pomalowanych figurek oraz raporty bitewne.

środa, 30 stycznia 2019

Armia Wczesnej Polski do Basic Impetus


W ostatnim poście pokazałem kilka zdjęć z rozgrywki w Basic Impetus. W nawiązaniu do tego chciałem pokazać armię, którą w większości pomalowałem w zeszłym roku. Zdecydowałem podjąć temat początków państwa polskiego, czyli X i XI wiek. 

Do tego okresu świetnie nadają się modele QR Miniatures, w ofercie mamy do wyboru aż 5 nacji (Polanie, Połabianie, wschodni Frankowie, Madziarzy i Wikingowie) a być może kiedyś dołączą Rusini. Zacząłem oczywiście od armii Mieszka/Bolesława. Skład armii do Basic Impetus wygląda następująco (jest to mój pomysł na ten okres, nie ma oficjalnej listy dla Polaków z X/XI wieku): 3x CM, 4x LP, 3x T, 2x S. Raczej w takim składzie do bitwy nie przystąpią, bo pewnie całość będzie zbyt silna nawet jak na Franków, ale mam kilka pomysłów na warianty tej armii (w tabelce poniżej). Projekt ten nie jest jeszcze zakończony, zamierzam zrobić jeszcze 3 okrągłe podstawki dowódców. W Basic Impetus nie występują oddzielni dowódcy, ale z kolei są konieczni w zasadach Sword and Spears, które mam nadzieję przetestować po pomalowaniu przeciwnika dla dzielnych Polan.

Poles X-XI cent
Drużyna księcia 1xCM* VBU=6 I=2 VD=3
Pancerni 1xCM VBU=5 I=2 VD=3
Tarczownicy 4xFP VBU=4 I=1 VD=2 Long spears
Łucznicy 3xT VBU=3 I=1 VD=1 Short bow A
Procarze 1xS VBU=2 I=0 VD=1 Sling
1st option change 1 FP and 1 S with:
Pancerni 1xCM VBU=5 I=2 VD=3
2nd option change 1 FP with:
Mercenary horse archers 1 xCL VBU=3 I=1 VD=1 Comp bow
3rd option change 1S for 2 initiative rerolls. Spearmen can form Large Units





















14 komentarzy:

  1. Pieknie pomalowane! QRy są świetne do malowania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki :) zgadzam się, modele QR są bardzo przyjemne w malowaniu

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękni! Sama przyjemność patrzeć. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) niestety, teraz widzę że niektóre zdjęcia słabo wyszły. Taki efekt jak się telefonem robi...

      Usuń
  4. Świetna, spójna armia. Bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, zdjęcia trochę słabo wyszły. Madziarzy się malują, ale bardzo powoli. Może do końca roku będą.

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mi się podobają! Gratulacje!

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja bym optował za FL z łukami jako część podstawek, jest takie cudo w którejś z list Japonii. Do ganiania po puszczach i robienia zasadzek Lekka piechotą, która strzela (a tak walczono) była lepsza. Tarczownicy to raczej tylko grodów bronili.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Gry bitewne to pewna konwencja i oczywiście uproszczenie realiów pól bitewnych. Nie jest łatwo ująć wszystkie aspekty walczących armii. Głównie bazowałem na listach armii z innych systemów historycznych i swojej (niewielkiej) wiedzy historycznej w tym zakresie. Oczywiście, co do tarczowników masz rację, korzystano z nich w wojnie obronnej, nie zaciągano ich na najazdy na ziemie sąsiadów. Tym niemniej, większość systemów bitewnych w swoich listach armii bierze pod uwagę całość dostępnych dla danej nacji czy władcy sił, nie dzieląc wojsk na te wykorzystywane w najeździe czy obronie terytorium, tak samo zrobiłem tutaj.

      Usuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń